thema /
door vandeRegio
Stellingen:
-
Vliegtaks:
In alle EU-landen moet een belasting op vliegtaks komen.
De impact van vliegen op de natuur is groot. Met een belasting op vliegen — dat alleen op minimaal Europese schaal geregeld kan worden — zouden de kosten van reizen gelijk getrokken moeten worden, zodat ook treinreizen aantrekkelijker worden. Zeker binnen de 750km zou de trein het betere vervoersmiddel moeten zijn. vandeRegio wil dat de EU investeert in het Europees treinnetwerk. De opbrengst van vlieg-belastingen zouden rechtstreeks op de rails moeten worden overgeheveld.
-
Grenscontroles:
Er moeten weer regelmatig grenscontroles plaatsvinden tussen EU-lidstaten.
De vrijheden die voortkomen vanuit het Verdrag van Shengen zijn Europese waarden. vandeRegio wil juist verder gaan om de landsgrenzen verder te vervagen, vooral ook op het gebied van de fiscale verschillen en toegang tot de sociale zekerheden.
-
Paspoorten:
De Europese afspraak om vingerafdrukken op te nemen in paspoorten moet worden geschrapt.
We moeten in de EU goed in de gaten houden welke vormen van biometrische gegevens (zoals vingerafdrukken) een gepaste eigenschap zijn om de identiteit betrouwbaar vast te stellen, en wanneer deze eigenschap te ver de lichamelijke integriteit en privacy schaad. vandeRegio ziet het opnemen van vingerafdrukken als een afgleidende stap op het hellend vlak. Door hier een grens te stellen, zijn verdergaande gegevens (zoals DNA, of oogscan, of fysieke merking) principieel onbespreekbaar.
-
Vliegtaks:
Europese vliegtaks invoeren
-
Grenscontroles:
Er moeten opnieuw grenscontroles tussen de lidstaten worden ingevoerd.
-
Buitengrenzen:
De EU moet meer geld uitgeven aan controles van de buitengrenzen.
Meer budget is niet de oplossing. vandeRegio ziet een actieve rol voor de Europese Unie om vrede en welvaart te brengen naar de regio's over de grenzen. Dat kan met ontwikkelingssamenwerking, handelsverdragen en investeringen in hun economische capaciteiten, zoals productie goederen. Op deze manier geven we mensen voldoende reden om te willen blijven, als onderdeel van hun eigen gemeenschappen. Ondertussen moeten we in de EU de serieuze afweging maken hoe we arbeidsmigranten (legaal en illegaal) in goede banen leiden. Dat betekend ook eerlijk erkennen dat er in bepaalde sectoren veel behoefte is aan werknemers, en dat die binnen de eigen grenzen niet meer zijn te vinden. vandeRegio wil wel benadrukken dat iedereen die zich binnen Europa vestigt, onderdeel moet willen en gaan worden van de regionale gemeenschappen.
-
Treinverbinding:
De EU moet geld steken in uitbreiding van het netwerk van Europese treinen.
Volmondig ja, vandeRegio wil dat de trein iedere vlucht binnen de 750km vervangen kan. Zowel in totale reistijd als ook in prijs. Binnen Nederland zou er vanuit knooppunt Eindhoven een hoogwaardige verbinding Den Haag-Aken en Eindhoven-Brussel moeten komen. Ook de Lelylijn doorgetrokken naar Bremen hier onderdeel van mogen zijn. vandeRegio wil dat de bijdrage vanuit Europa van de huidige 10% naar 75% co-financiering wordt verhoogt wanneer het een grensoverschrijdende verbinding betreft.
-
Vliegbelasting:
De EU moet belasting gaan heffen op kerosine, de brandstof van vliegtuigen.
De EU-landen heffen dezelfde belastingen. We moeten op Europese schaal deze belastingen verhogen, daardoor vliegbewegingen terugbrengen, waardoor de milieu-impact zoals depositie van stikstof wordt aangepakt. vandeRegio wil dat deze belastingopbrengsten rechtstreeks wordt gebruikt om te investeren in een internationaal en beter (hoge snelheids) treinnetwerk. Ook om een even-betaalbaar alternatief te kunnen bieden voor de reizen binnen de 750km.
-
Trein:
De EU moet geld steken in treinen in grensgebieden, bijvoorbeeld tussen Oost-Nederland en Duitsland.
vandeRegio: De grenzen tussen landen in Europa moeten we vervagen. In grensregio's zijn verbindingen naar de buurlanden hetgeen de kansen aanzienlijk vergroot. Er zijn regionale én internationale trein verbindingen nodig.
-
Vliegbelasting:
De EU moet landen verplichten vliegbelasting te heffen.
Alleen met een éénduidig beleid qua vliegbelasting kun je de milieu-impact op basis van gebruik aanpakken. Indien een land afwijkt, dan is dat een financiële prikkel die vergaande gevolgen heeft.