Alternatieven nicotineproducten (e-sigaretten, verhitte tabak, snus/nicotinezakjes) moeten op dezelfde manier worden gereguleerd als sigaretten en shag.
E-sigaretten voor eenmalig gebruik moeten in de EU verboden worden. Aantrekkelijke (zoete) smaken in e-sigaretten moeten in de EU verboden worden.
Nicotinezakjes moeten in de hele EU verboden worden.
In de EU moet (in navolging van het VK) een generatiegebonden verkoopverbod gaan gelden voor iedereen geboren na een bepaald jaar, bijv 2009.
Verschillen in de prijzen voor tabak en andere rookwaren tussen landen moeten worden verminderd door voor de hele EU minimumprijzen in te stellen.
De EU moet accijnsheffingen voorschrijven voor alternatieve nicotineproducten (e-sigaretten, verhitte tabak).
De EU moet structurele (jaarlijkse) accijnsverhogingen op rookwaren voorschrijven groter dan de inflatie.
Roken is verleden tijd. Het hoort niet meer, zeker in de openbare ruimte. Naast de gezondheidseffecten en verslaving, geeft het gewoon ook stank en overlast.
Stel, vandeRegio krijgt die zetel en zou mogen stemmen over de Tabaksproductie- en Tabaksaccijns-richtlijnen, dan zal ze geen bezwaren hebben om in de lijn van al deze stellingen te stemmen. Maar onze prioriteiten liggen wel elders (lees: we zullen niet de kar trekken). Met de huidige (relatief beperkte) kennis van het dossier weten we nog niet of de (dwang-)methode van verbod en accijns wel het gewenste effect heeft. Wij vrezen nu al dat de gebruikers cq. verslaafden iedere vorm van bemachtiging van rookwaar zullen aangrijpen. Een ondergrondse markt (in illigaliteit), of betaalbare ruime beschikbaarheid over de grens, dan is niet altijd de "kwaliteit" te waarborgen, met risico op verder gaande extra gezondheidsrisico's en smokkel en criminaliteit. Hierbij aansluitend vinden we dat de overheid — of dat nu de EU is, of landelijk, of regionaal — haar inwoners vrijheden moet gunnen. 'Mogen roken' kan als een vrijheid worden ervaren, bijvoorbeeld door wie van een sigaar kan genieten, of cannabis gebruikt. Eigenlijk komt het er op neer dat we goed geinformeerd willen worden over de haalbaarheid van voorstellen en de mogelijkheden om dezelfde doelstellingen na te streven met bijvoorbeeld voorlichting en campagne. Uiteindelijk zal roken niet meer (tot amper) voor moeten komen en huidige en volgende generaties hiervan behoed.
Meer informatie
Terrorisme:De EU moet een gemeenschappelijke database opzetten met gegevens over personen die van terrorisme worden verdacht.
Een database met persoonsgegevens is te privacygevoelig, terwijl de definities van "verdenking van terrorisme" van land tot land verschillen. De kans op onterechte verdenking is te hoog. Bij verdenkingen die terecht zijn, kunnen de inlichtingen- en veiligheidsdiensten elkaar nu al "horizontaal" informeren.
Meer informatie
Terugkering:Nederlanders die naar Syrië zijn gegaan om te vechten mogen terugkeren naar ons land.
Wij gaan er gemakshalve vanuit dat afgewezen asielzoekers een correct verlopen procedure hebben doorlopen en afkomstig zijn van een land waar deze veilig naar terug kan keren. Dan zou de EU (of lidstaat) een terugkeer overeenkomst moeten hebben met dat land. Wanneer hieraan wordt voldaan, dan is het begrijpelijk dat er consequenties worden gesteld aan het niet terugnemen van de asielzoeker. Terugname kan onderdeel zijn van de afspraken die gemaakt worden met betrekking de ontwikkelingshulp.
Meer informatie
Terugnemen asielzoekers:Landen die afgewezen asielzoekers niet terugnemen, moeten minder ontwikkelingshulp krijgen van de EU.
Wij gaan er gemakshalve vanuit dat afgewezen asielzoekers een correct verlopen procedure hebben doorlopen en afkomstig zijn van een land waar deze veilig naar terug kan keren. Dan zou de EU (of lidstaat) een terugkeer overeenkomst moeten hebben met dat land. Wanneer hieraan wordt voldaan, dan is het begrijpelijk dat er consequenties worden gesteld aan het niet terugnemen van de asielzoeker. Terugname kan onderdeel zijn van de afspraken die gemaakt worden met betrekking de ontwikkelingshulp.
Meer informatie
Toetreden:Oekraïne moet worden toegelaten tot de Europese Unie.
De agressie van Rusland geeft Okraïne de noodzaak om haar toevlucht bij de EU te zoeken. Met open armen wordt ze ontvangen — begrijpelijk — maar zou dat ook zo zijn wanneer de geopolitieke situatie niet zo was veranderd? Er zijn genoeg redenen om een gereserveerde opstelling in te nemen. Het referendum van 2015 en de daarbij gedane toezeggingen, zou moeten betekenen dat Nederland een zeer kritisch opstelling zou moeten hebben. Ook de gevolgen van toetreding van een land in oorlog tot de EU en daarmee (indirect) de NAVO, kan zeer destructieve gevolgen hebben. Verzetten tegen toetreding is een manier om te voorkomen dat Europa in oorlog wordt gezogen. vandeRegio is vanwege de neveneffecten tegenstander van een versnelde procedure, maar wanneer de procedure gelijkwaardig is aan andere landen die werken naar toetreding, dan zal de afweging gelijkwaardig gemaakt worden. Tegen die tijd zou het lopende conflict beslecht moeten zijn.
Meer informatie
Toetreding:Gesprekken over toetreding van nieuwe lidstaten opschorten
vandeRegio wil dat de EU de lang lopende procedures gaat afronden. Dit betekend toetreding van de landen op de Balkan, maar ook stoppen met Turkije. Naar mening van vandeRegio had de EU niet met Oekraïne over (zelfs versneld) toetreden moeten gaan praten, vanwege het referendum over assosiatieverdrag in 2015 en ook de onrust in haar grensgebieden met de annexatie van de Krim en de recente oorlog met Rusland.
Meer informatie
Toetreding:Landen mogen nu alleen bij de EU als alle lidstaten dat goed vinden. Dat moet zo blijven
We moeten geen externe conflicten binnen de EU halen. Toetreding vindt plaats wanneer aan alle eisen worden voldaan. Zo ook toestemming van alle lidstaten.
Meer informatie
Toetreding:Landen mogen pas bij de EU als ze aan alle voorwaarden voldoen, zonder uitzonderingen.
De voorwaarden die gesteld worden voor toetreden hebben hun redenen. Wanneer we een voorwaarde laten vervallen, dan zeggen we dat dat onderdeel dus helemaal niet belangrijk is. Zo zouden we Europese Waarden los laten.
Meer informatie
Toetreding:Er mogen de komende jaren geen nieuwe landen bij de EU.
Er zijn lopende toetredingstrajecten. Vooral op de Balkan zouden deze eindelijk mogen worden voltooit. vandeRegio ziet wel dat er meer duidelijkheid moet worden geboden in de kansrijke en hopeloze trajecten. Bijvoorbeeld een land als Turkije zal nooit toetreden tot de EU.
Meer informatie