Het is goed dat er een orgaan is waarbinnen landen zich kunnen verantwoorden om hun gedragingen (bijvoorbeeld: oorlogsvoering) en elkaar tot de orde kunnen roepen. Ook worden er afspraken gemaakt hoe de mensheid verder gebracht kunnen worden en de planeet wordt beschermd. Het gesprek over mensenrechten is goed. vandeRegio is wel kritisch op het (te ervaren als) dwingend opleggen van richtlijnen in verdragen. We moeten zorgen dat iedereen vertegenwoordigd is binnen de totstandkoming, ook zodat het draagvlak resulteert in een haalbare uitvoering.
Meer informatie
Verenigde Staten:De EU moet een handelsverdrag met de Verenigde Staten afsluiten.
De huidige handelsrelatie verloopt goed, naar oordeel van vandeRegio. De vraag zal zijn welke toegevoegde bepalingen er in dat handelsverdrag zou moeten komen te staan. Op deze (onbekende) onderdelen zou een kritisch oordeel geveld moeten worden.
Meer informatie
Verkiezingen:Bij verkiezingen voor het Europese Parlement moeten burgers kunnen stemmen op een partij of een kandidaat uit een andere lidstaat.
vandeRegio wil dat mensen hun eigen vertegenwoordiging kunnen kiezen. Door de landsgrenzen uit te gummen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, wordt de huidige "recht van EU-burgers om zich te registreren als stemgerechtigd in het land waar ze wonen" een algemeen goed, zonder de huidige administratieve verzwaring. Een Nederlander die in Nederland woont zou bijvoorbeeld op een Griek kunnen stemmen omdat die bijvoorbeeld het beste een broodnodig andere visie op economische hervormingen vertolkt. Het is aan de Europese Unie om met de landen afspraken te maken hoe dat vorm gegeven kan worden. Op dit moment is de organisatie — praktijk en cultuur — van verkiezingen iets wat landelijk op een subsidiariteitsbezwaar stuit. Een Europese Kiesakte zou dan ook de veelheid van verschillende kiesdrempels en waarborgen aan elkaar gelijk moeten stellen. Het liefst ook nog verbeteren! vandeRegio heeft geen behoefte aan de verzwaring van de toegankelijkheid tot verkiezingen, mede door een erfenis vanuit andere landen. Het Nederlandse kiessysteem is verre van perfect, maar is toch op veel onderdelen meer wenselijk om te behouden.
Meer informatie
Vermogensbelasting:Er moet meer belasting worden geheven op de rijken om voor de armen te zorgen
Het veto-recht staat ter discussie. Enerzijds moet een land niet gedwongen worden om ongewenste regelgeving opgelegd te krijgen. Daar is het veto voor. In het kader van de uitbreiding van de Europese Unie is vandeRegio voorstander om het veto-recht af te zwakken tot een "verwerping door drie landen". Het voordeel is dat ook niet één land jarenlang vooruitgang kan tegen houden. De achterliggende gedachte moet altijd zijn dat er naar werkbare compromissen wordt gestreeft, welke ook eer doen aan minderheidsbezwaren.
Meer informatie
Vliegbelasting:De EU moet belasting gaan heffen op kerosine, de brandstof van vliegtuigen.
De EU-landen heffen dezelfde belastingen. We moeten op Europese schaal deze belastingen verhogen, daardoor vliegbewegingen terugbrengen, waardoor de milieu-impact zoals depositie van stikstof wordt aangepakt. vandeRegio wil dat deze belastingopbrengsten rechtstreeks wordt gebruikt om te investeren in een internationaal en beter (hoge snelheids) treinnetwerk. Ook om een even-betaalbaar alternatief te kunnen bieden voor de reizen binnen de 750km.
Meer informatie
Vliegbelasting:De EU moet landen verplichten vliegbelasting te heffen.
Alleen met een éénduidig beleid qua vliegbelasting kun je de milieu-impact op basis van gebruik aanpakken. Indien een land afwijkt, dan is dat een financiële prikkel die vergaande gevolgen heeft.
Meer informatie
Vliegtaks:In alle EU-landen moet een belasting op vliegtaks komen.
De impact van vliegen op de natuur is groot. Met een belasting op vliegen — dat alleen op minimaal Europese schaal geregeld kan worden — zouden de kosten van reizen gelijk getrokken moeten worden, zodat ook treinreizen aantrekkelijker worden. Zeker binnen de 750km zou de trein het betere vervoersmiddel moeten zijn. vandeRegio wil dat de EU investeert in het Europees treinnetwerk. De opbrengst van vlieg-belastingen zouden rechtstreeks op de rails moeten worden overgeheveld.
Meer informatie